Train à Grande Vitesse

De Train à Grande Vitesse, vaak afgekort tot TGV, is een Franse hogesnelheidstrein van de SNCF (de Franse spoorwegen).
Kenmerkend aan de TGV-familie zijn de aparte motorrijtuigen aan de voor- en achterzijde van de trein.
Voor de TGV's zijn en worden speciale Lignes à Grande Vitesse (hogesnelheidslijnen) aangelegd.

De eerste reguliere inzet van de TGV was op 27 september 1981 op de Ligne à Grande Vitesse (LGV) Sud-Est tussen Parijs en Lyon.
Vijf dagen eerder was de trein officieel in gebruik gesteld door president François Mitterrand.
Op deze eerste lijn haalden de TGV's snelheden tot 270 kilometer per uur in de reguliere dienst.

Hieronder een TGV in de originele kleuren:

Foto gemaakt door Phillip Capper, TGV, Burgundy, 1993

 

De maximumsnelheid van 270 km/h is later verhoogd naar 300 km/h.
Sinds 2004 rijden de TGV's op sommige gedeeltes van lijnen zelfs 320 km/h in de normale dienst.
Als TGV's gebruikmaken van 'normale' spoorlijnen is de snelheid maximaal 220 km/h.

Er zijn diverse testritten met zeer hoge snelheid gehouden.
Op 13 februari 2007 heeft een ingekort TGV-treinstel een snelheid van 559 km/h gereden in een onofficiële test.
Het snelheidsrecord van 515,3 km/h dat een TGV-Atlantique op 18 mei 1990 behaalde werd hiermee verbroken.
Op 3 april 2007 werd met een speciaal geprepareerde TGV duplex in het kader van het V150-programma (150 m/s = 540 km/h) een snelheid behaald van 574,8 km/h op het traject LGV-Est.

Alle typen TGV's kennen twee motorrijtuigen met een cabine voor de machinist, waartussen zich acht rijtuigen bevinden (bij de TGV-Atlantique tien).
De lengte van een tiendelig treinstel is 200 meter.
De rijtuigen hebben een zogenaamde Jacobsoplegging: tussen twee rijtuigen bevindt zich maar één draaistel waar beide rijtuigen op rusten.
De motorrijtuigen hebben geen Jacobsoplegging maar elk twee motordraaistellen.

In Frankrijk worden twee spanningssoorten toegepast: 1.500V gelijkspanning voor de lijnen ten zuiden van Parijs; 25.000V 50 Hz wisselspanning voor de lijnen ten noorden van Parijs en alle nieuw geëlektrificeerde lijnen, inclusief de LGV's.
Omdat de TGV na het verlaten van de LGV verder rijdt over conventionele spoorlijnen zijn alle TGV's geschikt voor beide soorten.
Het omschakelen gebeurt al rijdende.
De reiziger kan dat wellicht merken aan het kortstondig uitvallen van de ventilatie en/of airconditioning.

 

Onderstaand een foto van de huidige kleurstijl van de TGV's.

Foto gemaakt door Clem from Paris, France - Nouveau TGV